Focus je niet te veel op één ding als SEO specialist

Een SEO specialist wordt door steeds meer bedrijven gevraagd om de vindbaarheid van hun website te vergroten. Er zijn nog geen duidelijke accreditaties waar SEO specialisme aan moet voldoen beschikbaar. Dit maakt het voor bedrijven een wat lastigere taak om een SEO specialist te vinden. 

Een SEO specialist moet de volgende drie elementen beheersen om de vindbaarheid van een website te optimaliseren; content, techniek en linkbuilding. 

SEO is een multidisciplinair begrip waarbij de verschillende facetten afhankelijk van elkaar zijn. In dit artikel bespreken we deze drie verschillende facetten en waarom ze belangrijk en nodig zijn voor optimale SEO uitvoering. 

Content

Content was vroeger, maar is ook zeker nu, een heel belangrijk begrip. Content is king, wordt ook wel gezegd. Het is wel belangrijk, in tegenstelling tot vroeger, dan er niet meer lukraak wat geschreven wordt omtrent verschillende onderwerpen. Kwantiteit is een belangrijke factor, maar zeker niet meer de belangrijkste. 

Maak daarom vooraf een contentstrategie en voer deze heel consequent uit. 

Iedere (landings)pagina op een site telt en kan zorgen voor veel relevante bezoekers. Het zoekwoord van je bezoekers staat het hoogst in het vaandel. Bij het schrijven van een landingspagina moet dit zoekwoord correct worden verwerkt. Hierdoor zorg je ervoor dat je hogerop in Google komt te staan. 

Het zoekwoord moet komen te staan in standaard on-page (op de website zelf) SEO stukken zoals headers, meta data en alt teksten. Houd hierbij altijd de zoekintentie van de zoeker in je achterhoofd. Je wilt namelijk antwoord geven op de vragen die de zoeker stelt en zorgen dat deze op jouw landingspagina beantwoord worden. 

De techniek optimaliseren met een SEO specialist

Waar de content van een pagina vaak het zwaarst meeweegt bij kleine websites, is de techniek “king” bij grotere websites en e-commerce websites. Een SEO specialist zal in de meeste trajecten beginnen met een globale technische website analyse. Belangrijk bij de technische kant van SEO is om de manier waarop Google een website crawled in je achterhoofd te houden.

Allereerst crawled Google een pagina. Een gedeelte van deze pagina wordt direct geïndexeerd. Uit deze index komen links naar andere documenten (vaak wordt uit een HTML document naar HTML, CSS en JS bestanden gerefereerd voor meer informatie). Deze links komen in de crawl queue. Dit is ook gelijk de voornaamste methode van Googlebot om nieuwe pagina’s te ontdekken, hij gebruikt links zoals bezoekers dit ook doen.

De technische opbouw van een website kan worden gebaseerd op de manier van crawlen van Google. Denk aan rankingsfactoren zoals interne links, website snelheid en mobiele vriendelijkheid.

Nu we alles hebben gehad op de website zijn we bijna klaar. We gaan verder met het werk “rondom” de website, linkbuilding.

Linkbuilding (off-page SEO)

Wanneer je landingspagina’s en/of websites af zijn en SEO proof, is het belangrijk om nog meer bekendheid en meer bezoekers naar je website te genereren vanuit andere bronnen. 

Off-page SEO is alles wat een SEO specialist doet buiten de website. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van reviews, het verkrijgen van links van andere websites en het optimaliseren van bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf.

Linkbuilding is het verkrijgen van links van andere websites. Deze links geven autoriteit aan je website waardoor je sneller in de zoekmachines hogerop kan komen. Het is een soort bewijs aan Google dat jouw website betrouwbaar en nuttige informatie staat, omdat andere websites een link hebben naar jouw website. Deze andere websites vinden jouw content zo waardevol voor hun bezoekers, dat zij er zelf over gaan schrijven. Dit doen deze andere websites door een hyperlink naar jouw website op hun landingspagina te delen. Om kwalitatieve links te verkrijgen raden wij linkbuilding uitbesteden bij een SEO specialist aan.

De combinatie

Deze drie SEO facetten zijn dus belangrijk voor optimaal een SEO proces uit te voeren. Welke zwaarder weegt in het proces is moeilijk te zeggen. Het verschilt per website, branche of de doelstelling van de landingspagina. Bij een complete strategie is het belangrijk om alle drie de facetten mee te nemen om zo het maximale er uit te halen. 

Geschreven door Ralf van Veen.

“Ik ben als allround freelance SEO specialist werkzaam voor een breed scala aan klanten. Ik richt mij op alle facetten van zoekmachine optimalisatie, waaronder technische SEO, SEO content en linkbuilding.

Vanaf 2012 ben ik werkzaam in de SEO. Door deze ervaring kan ik vaak al snel zien wat het laaghangend fruit is en wat er aan de SEO van een website kan worden gedaan.”

Reageer op dit onderwerp